waaahhh... x lama lg dh nk 14 februari, kan. xyah cakap byk ar... majoriti org kita tau apa maksud 14 februari. pd yg xtau tu, alhamdulillah! hatinya suci bersih. tidak la nak kata yg tau tu hatinya kotor. dh kita mmg senantiasa didedahkan dgn hal valentine's day ni. sbbnye kita ni negara majmuk. x byk, sikit, tau jgk ttg adat-istiadat agama lain. normal la tu.

rasanya, ramai yg tau asal-usul valentine's day tu. in fact, dlm mainstream (i guess Mingguan Malaysia) few years back pun dah ada published. kot x tbaca, meh kita baca artikel nih. klik jer di sini.

makcik paste-kan kesimpulannya sahaja bg mereka yg xde masa nak baca pjg lebar.

Jawatankuasa Fatwa Majlis Kebangsaan Bagi Hal Ehwal Agama Islam Malaysia kali ke-71 yang bersidang pada 22 hingga 24 November 2005 memutuskan:

“Bahawa amalan merayakan Valentine’s Day tidak pernah dianjurkan oleh Islam. Roh perayaan tersebut mempunyai unsur-unsur Kristian dan amalannya yang bercampur dengan perbuatan maksiat adalah bercanggah dan dilarang oleh Islam. Oleh itu amalan meraikan Hari Kekasih tidak digalakkan oleh agama Islam”

Hukum menyambut Valentine’s Day adalah DILARANG dan DITEGAH oleh Islam. Ini adalah kerana perayaan tersebut mengandungi unsur-unsur ritual dan kepercayaan agama Kristian.

Sesungguhnya Allah itu Tuhan yang Maha Penerima Taubat. Bersegeralah bertaubat kepada-Nya.

Antara yang sependapat dengan fatwa ini adalah
- Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (JAKIM)
- Maljis Jawatankuasa Fatwa Selangor
- Majlis Ugama Islam Singapura

Akhir Kata

Siapalah kita yang hendak mencabar keputusan Majlis Fatwa, jika telah jelas lagi bersuluh haram menyambut Valentine, usahlah terhegeh-hegeh lagi menyambutnya. Seagong-agong tanda kasih sayang antara lelaki dan wanita bukan muhrim adalah dengan ikatan perkahwinan yang sah.

makcik - xyoh ar sambut² valentine's day nih. cinta kasih sayang setiap hari, xyoh tunggu 14 februari jer.